II Ogólnopolski Kurs Chorału
Gregoriańskiego we Wrocławiu
16-22 lipca 2023
Convivium Gregorianum 2023
Poznaj piękno chorału gregoriańskiego - śpiewu własnego Kościoła.
Zachwyć się pięknem tej muzyki w liturgii.
Obejrzyj naszą zapowiedź i dowiedz się, dlaczego warto przyjechać na Kurs.
PAKIETY DLA UCZESTNIKÓW
Pakiet BASIS
540 zł
Pakiet rekomendowany dla osób
z Wrocławia, mieszkających blisko Ostrowa Tumskiego
Wstęp na wszystkie wykłady i próby śpiewu
Codzienne materiały dla kursantów
Pakiet CIBUS
750 zł
Pakiet rekomendowany dla osób
z Wrocławia i okolic,
które cenią sobie wygodę
Wstęp na wszystkie wykłady i próby śpiewu
Codzienne materiały dla kursantów
5 obiadów w dniach Kursu
Pakiet DOMUS
1490 zł
Pakiet rekomendowany
dla osób spoza Wrocławia
Wstęp na wszystkie wykłady i próby śpiewu
Codzienne materiały dla kursantów
6 noclegów w pokojach 2- i 3-osobowych
Pełne wyżywienie - śniadania, obiady
i kolacje (od kolacji w dniu przyjazdu
do śniadania w dniu wyjazdu)
KLINKIJ W FORMULARZ ZAPISOWY PONIZEJ
!! UWAGA !! - ZAPISY TYLKO DO 30 CZERWCA 2023 r. (dotyczy pakietów CIBUS i DOMUS)
Liturgia Kościoła, a więc Msza święta wraz z godzinami brewiarzowymi, to wydarzenia otwarte,
na które zapraszamy każdego chętnego.
Szczegóły dotyczące lokalizacji i czasu zostaną podane w programie, który opublikujemy w późniejszym terminie.
PODSTAWOWE INFORMACJE
Termin
Kurs trwa od 16 lipca (niedziela) do 22 lipca (sobota).
Rozpoczęcie kursu planowane jest w godzinach wieczornych,
przed kolacją.
Zakończenie kursu nastąpi w dniu wyjazdu w godzinach porannych,
po śniadaniu.
Lokalizacja
Wszystkie zajęcia kursowe, większość modlitw brewiarzowych, a także posiłki i noclegi wykupione w ramach wybranego pakietu będą zorganizowane u sióstr Elżbietanek we Wrocławiu.
Zgromadzenie Sióstr św. Elżbiety
ul. św. Józefa 1/3
50-329 Wrocław
PROGRAM
Poziom pierwszy
Propedeutyka chorału gregoriańskiego i księgi liturgiczno-muzyczne
elementy zapisu chorałowego na czterolinii
struktura Mszy i Officium (brewiarz)
podstawowe księgi liturgiczno-muzyczne
z repertuarem gregoriańskimnowe wydania ksiąg liturgiczno-muzycznych "gregoriańskich"
Źródła zapisu chorału gregoriańskiego
neuma
założenia notacji bezliniowej
relacje między notacją kwadratową
a bezliniową (adiastematyczną)neumy jednodźwiękowe w notacji San Gall
i Laon
Psalmodia i prosty repertuar brewiarzowy
nauka czytania melodii chorałowych
podstawy psalmodii i modalności
Praktyka śpiewu
antyfony brewiarzowe
śpiew psalmów po łacinie i po polsku
dialogi mszalne
Poziom drugi
Wprowadzenie do semiologii gregoriańskiej
panorama stanu badań nad chorałem gregoriańskim
manuskrypty diastematyczne
i adiastematycznepodstawy semiologii gregoriańskiej
Neumy dwu- i trzydzwiękowe oraz ich formy rozbudowane
neumy o kierunku wschodzącym
i zstępującymreperkusja
neuma flexa i resupina
Modalność chorału gregoriańskiego
metodologia oznaczania modusu
modalność archaiczna i ewoluowana
Praktyka śpiewu
hymny
śpiewy ordinarium
proste śpiewy proprium
proste śpiewy solisty-kantora
Poziom trzeci
Rozbudowane struktury neumatyczne
neumy o prowadzącym znaczeniu melodycznym
oddzielenie neumatyczne
Kwilizma
znaczenie interpretacyjne i melodyczne
Wprowadzenie do zjawiska artykulacji neumatycznej
Likwescencja
zjawisko likwescencji jako fenomen chorału gregoriańskiego
rodzaje likwescencji
Oznaczenia literowe w notacji adiastematycznej
litery o znaczeniu melodycznym
i rytmicznymoznaczenia techniki wokalnej
Praktyka śpiewu
rozwinięte śpiewy proprium
hymny
śpiewy ordinarium
rozwinięte śpiewy solisty-kantora
Niezależnie od poziomu, dla każdego uczestnika przewidujemy możliwość codziennego udziału w:
dwóch wykładach - po jednym wykładzie rano i wieczorem
modlitwie brewiarzowej - jutrzni i nieszporach
Mszy świętej - naprzemiennie w zwyczajnej formie rytu rzymskiego oraz w formie nadzwyczajnej (tzw. msza trydencka)
WYKŁADOWCY
Raúl Orlando
Arreguín Rosales
Arreguín Rosales
Rzym, Włochy
Raúl Orlando Arreguín Rosales urodził się w mieście Celaya w Guanajuato w Meksyku. Uczył się gry na fortepianie i skrzypcach w Konserwatorium Muzycznym Celaya w latach 1994-2000.
W latach 2000-2006 był tam nauczycielem. W 2003 r. został mianowany dyrygentem chóru Konserwatorium z Celaya i Coro da Camera Santa Cecilia. Kilkakrotnie koncertował z chórem i orkiestrą konserwatorium wykonując Carmina Burana C. Orffa, Requiem M. Duruflé, Requiem oraz Mszę koronacyjną W. A. Mozarta, dwie kantaty wielkanocne J. S. Bacha, repertuar muzyki meksykańskiej i latynoamerykańskiej. Z chórem Santa Cecilia wykonywał Responsoria z Ciemnych Jutrzni Tomása Luisa de Victorii, a także polifonię kolonialną i muzykę współczesną. Był członkiem kwartetu smyczkowego Tierra llana, orkiestry Silvestre Revueltas, kwartetu Corelli i orkiestry kameralnej de Celaya. Uczestniczył w kilku kursach dyrygentury chóralnej (Maria Felicia Pérez, Carlos Fernandez Aransay, Antoni Ross Marbà e Jordi Mora).
Obecnie sprawuje funkcję kantora, zastępcy dyrektora i archiwisty w Cappella Giulia przy kapitule bazyliki San Pietro w Rzymie. W Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej uzyskał dyplom z dyrygentury chóralnej u Maestro Waltera Marzilli oraz z kompozycji u maestro Valentino Miserachs Grau. Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską z muzykologii (promotor prof. Nicola Tangari). Jest członkiem scholi PIMS „Schola Gregoriana”, kierowanej przez prof. dr. Franza Karla Prassla, z którą brał udział w festiwalach chorału gregoriańskiego na Słowacji i w Vac (Węgry) oraz w Watou (Belgia) w 2012, 2015 i 2018 r. Jest założycielem zespołów: Exurge Choral Ensemble, kwartetu Pomerium i Schola Cantorum Nova Hispania.
prof. dr hab. Marta
Kierska-Witczak
Kierska-Witczak
Wrocław, Polska
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, profesor sztuk muzycznych. Dyrygentka, gregorianistka, organizatorka życia muzycznego.
W macierzystej uczelni, od 2006 r., jako kierownik Katedry (d. Zakładu) Muzyki Kościelnej zainicjowała wiele naukowych, artystycznych i popularyzacyjnych wydarzeń, które na stałe wpisały się we wrocławskie środowisko. Kierowała kilkunastoma ogólnopolskimi sympozjami oraz kursami z zakresu muzyki kościelnej i chóralistyki, była inicjatorką powołania kierunku muzyki kościelnej i autorką jego programu. Od 2019 r. sprawuje funkcję dyrektora Szkoły Doktorskiej rodzimej uczelni. Juror międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów muzycznych, ekspert Państwowej Komisji Akredytacyjnej, autorka wykładów i artykułów dotyczących literatury chóralnej, redaktor kilku publikacji dotyczących muzyki sakralnej. Prowadziła wykłady, lekcje mistrzowskie, a także współpracowała z zespołami w wielu europejskich uczelniach w Niemczech, we Włoszech, Hiszpanii, Gruzji, Chorwacji, Rumunii, na Bałkanach, także na Białorusi i na Litwie, a także z różnymi chórami Wrocławia, z którymi w ramach polskich i europejskich konkursów zdobywała najwyższe nagrody.
W latach 1993-2015 była kierownikiem artystycznym Chóru Kameralnego Politechniki Wrocławskiej «Consonanza», z którym poprowadziła kilkaset koncertów z różnorodnym programem - od średniowiecznej monodii do wokalno-instrumentalnych form współczesnych; biorąc udział i zdobywając wysokie nagrody podczas licznych konkursów muzycznych w Polsce i za granicą.
Łukasz
Czartowski
Czartowski
Wrocław, Polska
Absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu na Wydziale Edukacji Muzycznej, Dyrygentury Chóralnej i Muzyki Kościelnej. W 2018 roku ukończył studia o specjalności Śpiew gregoriański w klasie prof. Karla Franza Prassla w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie. Obecnie studiuje śpiew historyczny w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dr Anny Wereckiej-Gryć i prof. dr hab. Piotra Łykowskiego.
Jako wokalista współpracował m. in. z Poznańskim Chórem Kameralnym, Chórem Filharmonii w Arad (Rumunia), Chórem Katedry św. Jerzego w Timisoarze (Rumunia). W latach 2018-2020 był członkiem Chóru Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. W 2018 r. uzyskał status wolnego słuchacza w Capella Musicale Pontificia Sistina w Rzymie.
Członek polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Śpiewu Gregoriańskiego. Brał udział w kursach interpretacji chorału gregoriańskiego prowadzonych przez Mariusza Białkowskiego, Alberto Turco, Susi Ferfoglię, Franza Karla Prassla, Marco Frisinę, Fluvio Rampiego.
Od 2018 roku jest kantorem w Duszpasterstwie Wiernych Tradycji Łacińskiej. W latach 2019-2021 pełnił funkcję kantora na warsztatach liturgicznych Ars Celebrandi w Licheniu.
Współzałożyciel Fundacji Lumen de Lumine i kierownik artystyczny jej projektów. Odnajduje źródła interpretacji chorału gregoriańskiego w pierwszych neumatycznych zapisach adiastematycznych z X i XI w. oraz diastematycznych manuskryptach dojrzałego średniowiecza.
PARTNERZY I PATRONI
Opiekę medialną nad Kursem sprawuje TVP Wrocław